مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه این دفتر برای حمایت از دانشجویان و کارشناسان مراکز مشاوره برنامههای جدیدی را در پیش گرفته است، گفت: برگزاری وبینارهای آموزشی در حوزه مشاوره به تقویت سلامت روان جامعه دانشگاهی کمک میکند.
وی با بیان اینکه این نشست با ۴۱ نفر از کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاههای منطقه یک به صورت حضوری و ۳۷۰ نفر از کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاههای سراسر کشور به صورت آنلاین تشکیل شد، تصریح کرد: امروز چهارمین روز از برگزاری این دورهها است که هدف آن بهبود شرایط و افزایش دانش کارشناسان مراکز مشاوره در مدیریت بحرانهای اجتماعی و روانشناختی است.
حسنآبادی افزود: وبینار آموزشی نخست با تدریس دکتر ربابه نوری، دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی ۱۹ و ۲۱ بهمن ۱۴۰۴ با عنوان مداخلات روانشناختی جهت پیشگیری از عوارض تروما برای دانشجویان و کارشناسان مراکز مشاوره انجام شد و تعداد ۴۲۰ نفر در این وبینار به صورت آنلاین حضور داشتند؛ در وبینار دوم نیز که در روزهای ۳ و ۵ اسفند ۱۴۰۴ برگزار شد، دکتر پورشریفی به ارائه آموزش پرداخت.
وی ادامه داد: در این نشست موضوعاتی از قبیل چالشهای پیش روی درمانگران در برخورد با دانشجویان در وضعیت اضطراری کنونی، تاکید بر توانمندسازی دانشجویان، چگونگی روند مشاوره در دوران تروما و بحران، ملاحظات لازم برای برخورد با آسیبدیدگان از شرایط اخیر مطرح شد.
حسنآبادی درخصوص این وبینارها توضیح داد: در راستای ارائه خدمات، دو گروه اصلی هدف ما هستند. گروه اول، کارشناسان مراکز مشاوره و بهداشت هستند که در دانشگاهها به دانشجویان خدمات مختلفی ارائه میدهند. گروه دوم شامل خود دانشجویانی است که ممکن است در این شرایط دچار مشکلاتی شده یا شوند که ما در تلاش هستیم تا از وقوع بیشتر این مشکلات پیشگیری کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت خود مراقبتی در شرایط بحرانی گفت: در مواقع بحران، افراد باید توانمندیهای خود را برای مراقبت از خود تقویت کنند. برای این منظور، از اساتید برجسته دعوت کردیم تا در دورههای آموزشی تحت عنوان سلسله وبینارهای بازآموزی و نوآموزی به توانمندسازی کادر متخصص مراکز مشاوره و بهداشت کمک کنند.
مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، در ادامه سخنان خود به اهمیت وبینارهای آموزشی در زمینه سلامت روان ویژه دانشجویان اشاره کرد و گفت: ما سلسله وبینارهای آموزشی سلامت روان را برای دانشجویان داخل کشور و همچنین دانشجویان بورس خارج از کشور در نظر گرفتهایم. در این سلسله وبینارها، تلاش میشود تا به شناخت بحران و تجربیات تروماتیک پرداخته شده، راهکارها و استراتژیهای روانشناختی برای کنترل و بهبود شرایط و همچنین پیشگیری از بروز مشکلات بعدی ارائه میشود.
به گزارش روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، حسنآبادی اضافه کرد: این وبینارها با همکاری اساتید برجسته و در شرایط اضطراری برگزار میشود و هدف ما این است که بتوانیم با ارائه این آموزشها، به کاهش مشکلات روانشناختی و اجتماعی و بهبود وضعیت سلامت روان دانشجویان و دانشگاهیان کمک کنیم.
چند وقت پیش به مطلبی درباره سرطان برخوردم که برایم شگفتآور بود. هرچند از میزان اعتبارش آگاهی ندارم، اما در اینجا میخواهم دربارهی نکته جالبی که باعث شد بهیادم بماند، صحبت کنم. در آن مطلب نوشته بود، بدن ما روزانه مورد حملهی دهها نوع سرطان مختلف قرار میگیرد، اما سیستم ایمنی بدن، ضمن مقابله، آنها را خنثی میکند. بیماری سرطان، زمانی شکل میگیرد که سیستم ایمنی بدن در مقابله با یکی از این حملات کم بیاورد و نتواند آن را خنثی کند. اینکه در طول یک روز، چنین اتفاقاتی در بدن ما میافتد و از خطرات مختلف جان سالم بهدر میبریم، بدون اینکه خودمان چیزی بدانیم، برایم شگفتآور بود. جالبتر اینکه میدانستم دقیقا همین اتفاق در سیستم روانی ما نیز در حال رخ دادن است؛ یعنی ما در طول یک روز عادی، ممکن است با دهها حمله به روانمان روبرو شویم و از آنها عبور کنیم. در حالی که اگر یکی از این تنشها از حد توان مقابلهی سیستم روانیمان خارج شود، به مشکل میخوریم. درست همانطور که سیستم ایمنی بدن ممکن است در صورت شدت پیدا کردن حملات، نتواند با آنها مبارزه کند و دچار بیماری شویم، ذهن ما هم دچار کمبود انرژی و منابع لازم برای مقابله با اتفاقات ناخوشایند زندگی میشود. در این صورت، دچار پدیدهای میشویم که در روانشناسی به «فروپاشی روانی» مشهور است.
بسیاری از ما گمان میکنیم که مصرف آبمیوهها در کودکی کاملاً بیضرر و حتی مفید است، اما تحقیق جدید نشان میدهد که این نوشیدنیهای شیرین میتوانند مشکلاتی برای سلامت در دهههای بعدی زندگی ایجاد کنند. براساس پژوهشهای جدید، نوشیدن آبمیوه، نوشابه و سایر نوشیدنیهای شیرین در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را در بزرگسالی به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
مطالعهای بزرگ در دانمارکی که روی بیش از ۱.۵ میلیون کودک انجام شده، با ارائه شواهد تازهای، پاسخ میدهد که مصرف استامینوفن در دوران بارداری با افزایش خطر اوتیسم ارتباط مستقیمی دارد یا نه.
بر اساس آمارها، حدود ۴۰ درصد مردم جهان دستکم گاهی از پیگیری اخبار اجتناب میکنند؛ نه به دلیل بیتفاوتی، بلکه چون احساس میکنند حجم خبرهای منفی از توان روانی آنها فراتر رفته است.
Δ