نوشیدن آب گرم در صبح، بهویژه با معده خالی، میتواند فواید قابلتوجهی برای گوارش، متابولیسم، گردش خون و دفع سموم داشته باشد. مطالعات و توصیههای متخصصان تغذیه این عادت را بهعنوان بخشی از سبک زندگی سلامتمحور تأیید میکنند.
به گزارش بهداشت نیوز، نوشیدن آب گرم در صبح، عادتی ساده اما مؤثر برای تقویت سلامت گوارش، افزایش متابولیسم، دفع سموم و بهبود گردش خون است. این عادت میتواند بهعنوان بخشی از روتین صبحگاهی سلامتمحور در نظر گرفته شود؛ بهویژه اگر با ترکیبات طبیعی مانند لیمو، زنجبیل یا عسل همراه شود. رعایت دمای مناسب و مصرف منظم، کلید بهرهبرداری از فواید این روش است.
فواید نوشیدن آب گرم در ابتدای روز
۱. بهبود عملکرد گوارشی
نوشیدن آب گرم باعث تحریک حرکات روده و تسهیل دفع مواد زائد میشود. گرما موجب انقباض ملایم عضلات دستگاه گوارش شده و به تنظیم حرکات دودی کمک میکند. این اثر بهویژه در افراد مبتلا به یبوست یا نفخ صبحگاهی مفید است.
۲. افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن
آب گرم دمای داخلی بدن را کمی افزایش میدهد که منجر به فعالسازی متابولیسم میشود. در مطالعهای، نوشیدن آب گرم قبل از وعده غذایی باعث افزایش نرخ سوختوساز تا ۴۰ دقیقه پس از مصرف شد. افزودن لیمو یا زنجبیل نیز میتواند اثر چربیسوزی را تقویت کند.
۳. دفع سموم و پاکسازی بدن
گرمای آب موجب تعریق ملایم و تحریک سیستم لنفاوی میشود که به دفع سموم از طریق پوست و کلیهها کمک میکند. این اثر در طب سنتی چینی و آیورودا نیز بهعنوان «پاکسازی صبحگاهی» شناخته شده است.
۴. کاهش دردهای عضلانی و قاعدگی
آب گرم با افزایش گردش خون و شلکردن عضلات، میتواند دردهای شکمی، گرفتگی عضلات و دردهای قاعدگی را کاهش دهد. این اثر مشابه استفاده از کمپرس گرم است، اما از درون بدن عمل میکند.
۵. بهبود گردش خون
گرمای ملایم آب موجب گشادشدن عروق و افزایش جریان خون میشود. این اثر به بهبود اکسیژنرسانی به بافتها و کاهش سردی اندامها در صبح کمک میکند.
نکات احتیاطی
– دمای آب باید ملایم و قابلتحمل باشد (حدود ۴۰–۵۰ درجه سانتیگراد)، نه داغ.
– افراد با مشکلات گوارشی خاص (مثل رفلاکس شدید یا زخم معده) باید با پزشک مشورت کنند.
– نوشیدن آب گرم جایگزین وعدهی صبحانه نیست، بلکه مکمل آن است.
منابع:
خبرآنلاین
lifehack
credihealth
چند وقت پیش به مطلبی درباره سرطان برخوردم که برایم شگفتآور بود. هرچند از میزان اعتبارش آگاهی ندارم، اما در اینجا میخواهم دربارهی نکته جالبی که باعث شد بهیادم بماند، صحبت کنم. در آن مطلب نوشته بود، بدن ما روزانه مورد حملهی دهها نوع سرطان مختلف قرار میگیرد، اما سیستم ایمنی بدن، ضمن مقابله، آنها را خنثی میکند. بیماری سرطان، زمانی شکل میگیرد که سیستم ایمنی بدن در مقابله با یکی از این حملات کم بیاورد و نتواند آن را خنثی کند. اینکه در طول یک روز، چنین اتفاقاتی در بدن ما میافتد و از خطرات مختلف جان سالم بهدر میبریم، بدون اینکه خودمان چیزی بدانیم، برایم شگفتآور بود. جالبتر اینکه میدانستم دقیقا همین اتفاق در سیستم روانی ما نیز در حال رخ دادن است؛ یعنی ما در طول یک روز عادی، ممکن است با دهها حمله به روانمان روبرو شویم و از آنها عبور کنیم. در حالی که اگر یکی از این تنشها از حد توان مقابلهی سیستم روانیمان خارج شود، به مشکل میخوریم. درست همانطور که سیستم ایمنی بدن ممکن است در صورت شدت پیدا کردن حملات، نتواند با آنها مبارزه کند و دچار بیماری شویم، ذهن ما هم دچار کمبود انرژی و منابع لازم برای مقابله با اتفاقات ناخوشایند زندگی میشود. در این صورت، دچار پدیدهای میشویم که در روانشناسی به «فروپاشی روانی» مشهور است.
بسیاری از ما گمان میکنیم که مصرف آبمیوهها در کودکی کاملاً بیضرر و حتی مفید است، اما تحقیق جدید نشان میدهد که این نوشیدنیهای شیرین میتوانند مشکلاتی برای سلامت در دهههای بعدی زندگی ایجاد کنند. براساس پژوهشهای جدید، نوشیدن آبمیوه، نوشابه و سایر نوشیدنیهای شیرین در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را در بزرگسالی به میزان قابلتوجهی افزایش دهد.
مطالعهای بزرگ در دانمارکی که روی بیش از ۱.۵ میلیون کودک انجام شده، با ارائه شواهد تازهای، پاسخ میدهد که مصرف استامینوفن در دوران بارداری با افزایش خطر اوتیسم ارتباط مستقیمی دارد یا نه.
بر اساس آمارها، حدود ۴۰ درصد مردم جهان دستکم گاهی از پیگیری اخبار اجتناب میکنند؛ نه به دلیل بیتفاوتی، بلکه چون احساس میکنند حجم خبرهای منفی از توان روانی آنها فراتر رفته است.
Δ